vineri, 18 septembrie 2015

Moralitatea si bunul simt aproape par să lase de dorit in Romania

Autor: Claudiu Ardelean

Moralitatea si bunul simt aproape par să lase de dorit in Romania
Cauzele acestei stări se regasesc in exercitarea unui libertinaj fara precedent in istoria moderna. Solutia pare a fi vindecarea tuturor structurilor societatii, deja bolnave de imoralitate in membrele sale. La Radio Maria, invitati de renume vorbesc despre acest subiect.
Moralitatea romanilor tinde sa se clatine in fata instinctului uman valorificat exacerbat in secolul XXI. Tentatiile care ingenunchiaza omul in fata unei lumi iluzorice isi pot gasi radacina in proasta economie, in lipsa educatiei si in imbolnavirea unor institutii ale societatii, de altfel fundamentale pentru consolidarea personalitatii si identitatii persoanei umane. In fata acestor tentatii, armele nu mai ramin decit acelea ale iesirii din ignoranta si ale rugaciunii.           Invitatii emisiunii "Ceasurile dupa-amiezii", editia de vineri, 9 octombrie, au vorbit despre moralitatea gresita si lipsa bunului simt a romanilor secolului XXI.
Pr. Emil Ember, specializat in teologie morala si profesor la Facultatea de Teologie Greco-Catolica din Oradea a identificat in libertinaj o grava problema morala a societatii romanesti a secolului XXI. Libertinajul, spune pr. Emil, conduce la un dezmat public fara precedent in istoria omului modern, un dezmat, ce e drept, subtil si elegant.
PR. EMIL EMBER: "Mi se pare, cel putin la o prima vedere, ca toate au o cauza comuna. Noi, ca si popor, am cautat de-a lungul istoriei sa fim liberi si eliberarea din 1989 a venit propunandu-ne acest concept al libertatii, dar in absenta unei educatii a libertatii a aparut, in loc de valoarea libertatii, opusul ei: manifestarea libertinajului. Astfel, tanarul si adultul zilelor noastre considera ca astazi sunt liberi. Apostolul neamurilor ne spune verde-n fata: toate-mi sunt cu putinta, dar nu toate-mi folosesc."
In opinia pr. Ioan Mitrofan, specializat, de asemenea, in teologie morala, profesor la Facultatea de teologie greco-catolica din Blaj, o prima solutie la combaterea libertinajului subzista in capacitatea Bisericii de a se implica in viata sociala. Totusi, constata pr. Mitrofan, tineretul nu este deschis chemarii Bisericii, astfel ca institutia ecleziastica are nevoie de ajutorul intregii societati civile: familie, scoala, stat.
PR. IOAN MITROFAN: "Una dintre masurile care pot fi aplicate pentru a ameliora situatia libertinajului este implicarea Bisericii in viata sociala. Din nefericire, tineretul se apropie mai putin de Biserica decit de locurile publice de divertisment, care programeaza si consumul de droguri, si prostitutia sau actele imorale si atunci misiunea aceasta, de combatere a libertinajului, trebuie coroborata cu implicarea societatii civile. La noi, prin libertate parintele intelege tot libertinaj. Deci, este o inconstienta si din partea familiei. Scoala, prin asocierea si a corpului didactic la grevele de strada, lasand copiii aproape nesupravegheati, nu mai constituie un factor de constientizare si de dezvoltare a idealurilor pozitive."
Profesorul Costângioară Constantin de la Colegiul National IOSIF VULCAN Oradea, specializat in stiinte socioumane, a explicat la Radio Maria faptul ca societatea sufera de o stare de anomie, fiind bolnava in toate organele ei.
PROF. COSTANGIOARA CONSTANTIN: "As prezenta starea de anomie ca o caracteristica a comunitatii noastre. As compara societatea cu un organism viu. Si as spune ca societatea este bolnava si boala societatii din faptul ca toate componentele ei sunt bolnave. Si familie, si scoala si mediul social sunt bolnave. In toate acestea, libertatea, despre care ne place sa spunem ca este valoarea fundamentala a regimului politic instaurat dupa 1989, este inteleasa trunchiat. In aceasta perceptie, libertate ar insemna numai drepturi, dar cand este vorba de obligatii, nimeni nu si le asuma. Lipsa de respect sau atitudinea de relativizare a normei, o respect, n-o respect, denota caracterul defectuos al societatii de azi. In scoala, elevului i se spune ca libertate inseamna si responsabilitate. Insa, daca nu exista o cerinta unitara de respectare a normei, tot efortul este in zadar."
Solutia? Cei trei invitati raspund pe rind...
PR. EMIL EMBER: "Este de lucrat pas cu pas... Nu e oportun sa dam sfaturi sau sa asteptam ca acestea sa le puna in practica altii."
PR. IOAN MITROFAN: "Sa ne intoarcem la contemplatia naturii..."
PROF. COSTANGIOARA CONSTANTIN: "Fiecare dintre noi sa-si asume datoria. Fiecare sa actioneze conform naturii sale, prin ratiune."
In final, sa nu uitam ca, intr-adevar, nu drepturile ne diferentiaza de stadiul de viata instinctual, cu alte cuvinte, de animale ci obligatiile indeplinite cu responsabilitate si bun simt.

* Notă: Puteți prelua și transmite textul de față cu rugămintea de a preciza sursa și autorul - aşa după cum (întotdeauna) o fac şi eu. Vă mulțumesc pentru interes și înțelegere! Cu stimă - Remus Constantin Raclău * Dacă vreți să fiți informat în timp util atunci când apar postări noi pe acest blog, completați adresa dvs de e-mail în dreapta sus, în ferestruica ”Urmărește prin e-mail” și apoi dați click pe ”Submit”. Nimeni nu va vedea adresa dvs, ea fiind utilă doar robotului de pe Blogger, care va trimite automat o înștiințare pe adresa dvs de e-mail ori de câte ori apar postări noi. - Dacă credeți că merită, recomandați această lectură și prietenilor dumneavoastră, după binecunoscutul model: "CITEŞTE şi DĂ-L MAI DEPARTE"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu